yesterdays dinner, potatisgratäng





Igår åt vi potatisgratäng med köttbullar, konstig kombination jag vet, men det funkade.
Köttbullarna köpte jag färdiga men här e receptet till potatisgrätängen

12 st medelstora potatisar
2 st gula lökar
2-5 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2-3 tsk salt
2 krm malen svartpeppar
2 st pressade vitlöksklyftor
3 dl (ca 100 g) riven ost

Skala potatis och skär i skivor ca 0,5 cm tjocka.
Skiva upp löken och hacka i små bitar.
Lägg i potatis och lök i en stor kastrull.
Häll vispgrädde och mjölken (häll i så mycket så det täcker potaisen, salt, peppar och vitlök.
Låt koka upp, sänk plattan och koka på svag värme ca 3-5 minuter.
Späd med mera mjölk om det behövs. 
Efter 3-5 min ska potatisen fortfarande vara hård, men "böjbar", märker du att den blir mjuk tidigare så sluta koka då.
Häll allt i en ugnsform. Strö över riven ost.
Ställ in i mitten av ugnen i 225°C i 20 minuter tills potatisgratängen fått fin färg.



Jag gör alltid denna potatisgratäng, den är enkel och går snabbt att göra.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Bloggdesign: Ninas Foto & Form.